I just Love This Song...

Thursday, October 4, 2007

Kampungku


Ini merupakan gambar kedua yg saya telah upload ke TE. Tapi cara edited tidak la sama, tapi yang penting disini adalah pemandangan ini mempunyai seribu satu kenangan dan lebih penting disinilah saya dibesarkan.
Setiap kali memandang pada gambar ini....kenangan masa lalu pasti akan timbul. Dulu...sawah ni agak kecil dan semak. Masih banyak kawasan yang tidak dibuka dan masih banyak pokok tinggi dan rendang melambai-lambai bila ditiup angin. Kenangan menaiki kerbau dan "mongoguring" atau membajak sawah dengan menggunakan alat bajak yang ditarik dengan menggunakan kerbau, masih begitu segar diingatan. Pernah juga sya terjatuh dari atas kerbau kerana tertidur semasa 'mongoguring'.
'Susungkad', 'mitatabang', 'mongomot', 'manabit', 'mangalpos', 'kakung', dan banyak lagi istilah lain kini semakin hilang dari mulut para petani dan digantikan dengan 'bandol' dan 'kambain'. Mungkin hanya istilah lama seperti 'monibor' dan 'momo-om' masih lagi biasa kedengaran. Mungkin suatu masa nanti generasi baru tidak akan mengenali apa tu 'guring', 'susungkad', 'lingaman', 'sirung' dan 'tongkob'....salah siapa?

No comments:

My Family

My TreakEarth Collection